Súčasná platná legislatíva presne definuje súkromnú výrobu destilátu,
ako i súkromného výrobcu destilátu a stanovuje podmienky, za akých
takýto výrobca destilátu môže výrobu destilátov vykonávať. MF SR však
v dôvodovej správe k novele zákona uviedlo, že zavedenie možnosti
súkromnej výroby destilátu spôsobilo mimoriadne neefektívne vynakladanie
peňažných prostriedkov na výkon daňovej kontroly výroby liehu
súkromnými osobami. "Z dôvodu predchádzania daňovým únikom a v snahe
znížiť mimoriadnu finančnú a administratívnu záťaž správcu dane sa
zrušuje súkromná výroba destilátu," uvádza sa v novele zákona. Od
zavedenia tejto možnosti pálenia od 1. januára 2019 príjmy do štátneho
rozpočtu zo súkromnej výroby destilátu na spotrebnej dani boli vo výške
2160 eur, pričom náklady na správu dane sú niekoľkonásobne vyššie. "Vyrubenie
dane a povinnosť podať daňové priznanie si vyžaduje značné finančné
náklady na úpravu informačných systémov finančnej správy, ktoré doteraz
neboli realizované z dôvodu, že výnos na spotrebnej dani je v nepriamej
úmere vo vzťahu k predbežným nákladom na úpravu informačných systémov," konštatuje rezort financií.
V súčasnosti je colnými úradmi evidovaných 26 súkromných výrobcov
destilátu, pričom paušálna ročná výška spotrebnej dane je 135 eur.
Zároveň sa podľa ministerstva znásobuje podozrenie z používania
výrobných zariadení na nelegálnu výrobu liehu. "Správca dane
zaznamenal nárast predaja zariadení na výrobu liehu dovezených z krajín
mimo Európskej únie (EÚ). Následne sú odpredávané za hotovosť kupujúcimi
- fyzickými osobami s trvalým pobytom mimo Slovenska," priblížilo
ministerstvo v dôvodovej správe k novele zákona. V týchto prípadoch je
veľká pravdepodobnosť, že predmetné destilačné zariadenia zostanú na
území Slovenska s rizikom podozrenia z porušenia trestného zákona.
Finančné riaditeľstvo SR vyčíslilo finančné náklady, ktoré vznikli
colným úradom v súvislosti s výkonom daňového dozoru nad súkromnou
výrobou destilátu, ako aj nad držbou destilačných zariadení určených na
súkromnú výrobu destilátu v roku 2019 na 8975 eur a v tomto roku na 3153
eur.
Novela zákona okrem zrušenia súkromnej výroby destilátov preberá do
slovenskej legislatívy eurosmernicu, ktorou sa stanovuje všeobecný
systém spotrebných daní do slovenskej legislatívy. Cieľom právnej normy
je aj zosúladenie rozsahu oslobodenia od spotrebnej dane pre alkoholické
nápoje dodávané na použitie ozbrojenými silami akéhokoľvek iného
členského štátu, než je štát, v ktorom vznikla daňová povinnosť, pokiaľ
sa tieto ozbrojené sily podieľajú na obrannom úsilí v rámci spoločnej
bezpečnostnej a obrannej politiky.